VR är en av underhållningsbranschens senaste tillskott.

AR: Storsatsning på förstärkt verklighet

26/9 kl. 11:54

Just som de flesta av oss hade börjat förstå oss på begreppet VR – virtuell verklighet, har det kommit ut ytterligare en ny-gammal teknik på marknaden: nämligen AR. AR står för ”augmented reality”, vilket på svenska blir ”förstärkt verklighet”. Istället för att kliva in i en helt virtuell värld, förstärks den verklighet vi är i på olika sätt. Dessa kan vara genom ljud, bild och informationstexter.

Marknaden öppnas upp

Idén kom första gången på 60-talet och de flesta känner nog till tekniken utan att kanske veta om det. Det är exempelvis tack vare AR som vi genom applikationer som Snapchat och Instagram kan ta selfies där våra ansikten pryds med kattöron eller lustiga solglasögon. Spelet Pokémon GO är ytterligare ett exempel där AR-tekniken används. Där går man runt med sin mobil och söker via sin kamera efter figurerna på ”verkliga platser”. Spelindustrin leker med tekniken för att förstärka spelupplevelsen, och https://www.gambling.com/se/mobil skriver att Microsoft debuterade med HoloLens-teknologin som använder AR redan 2015. Utvecklingen ger bland annat nätkasinobranschen nya möjligheter och kan bidra till att spelupplevelsen i live-läge blir ännu mer spännande och innehållsrik. Allt man tidigare behövde hålla koll på själv, antalet spelomgångar eller vems tur det är, kan man istället se vid sidan av skärmen. Det kommer att bli enklare att ha kontroll över spelet när man t.ex. splittar i blackjack eller spelar på flera nummer samtidigt i roulett. Man kommer helt enkelt att kunna avancera mer i sitt spelande.

Företag undersöker möjligheterna

De amerikanska företagen Google och Apple storsatsatar på tekniken. De båda IT-jättarna har skapat var sin ”toolbox” som tillgodoser andra företag verktygen att skapa användningsområden med AR (fördjupad läsning finns på: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.682958/google-ar-vr). Apple storsatsar på sina AR-glasögon, i vilka man bland annat ska kunna se information om platserna man är på direkt framför ögonen. Google har också gjort ett försök med glasögon, men har inte riktigt lyckats. Istället har de tagit patent på en ”AR-trollstav” som kommer att förstärka handrörelser och styra appar eller spel.
I Sverige har ett stort antal företag satsat på tekniken. Företaget Hoylu vill skapa smartare och tydligare presentationslösningar, både med hjälp av AR och VR. Crunchfish satsar på att göra det möjligt att söka och styra enheter som mobil, tv och dator utan att fysiskt röra vid dem, medan Bublar har skapat en AR-plattform med fokus på att skapa 3D-objekt på fysiska platser (ytterligare exempel på företag som satsar på AR finns hos: http://digital.di.se/artikel/ar-har-gatt-fran-drom-till-hajp-har-ar-de-svenska-bolagen).

Hjälpmedel vid frånvaro

I dagsläget undersöker man inom vilka områden tekniken kan anändas. Ett av dessa områden är utbildning. IT-bolaget Nethouse, tillsammans med Microsoft, undersöker huruvida AR kan hjälpa elever som av någon anledning inte kan delta i den ordinarie utbildningen (information om studien finns hos: https://www.nyteknik.se/digitalisering/hololens-ska-fa-barn-att-plugga-6865530#conversion-122831618). Microsofts visir HoloLens används här i en förstudie, som görs på skolor i Karlskogakommun, och studien är den första av sitt slag. Målet är att skapa en distanslära som motsvarar utbildningen i skolan, och som gör att elever som är frånvarande från skolan inte hamnar efter utbildningsmässigt. 

Magdalena Forsdahl

Magdalena Forsdahl

Medlem sedan 2017-06-12

Ladda ned

0:- Fri för nedladdning.

Vad vill du läsa?

Publicera

Mer läsning

Senaste nytt

Hjälp

Stäng