1993 lanserade EU gemensamma lagbindande krav för personbilarnas utsläpp av avgaser (Euro 1). När Euro 3 lanserades 2000 utvidgades kraven till att gälla alla motorfordon. Nästa gång kraven på avgasutsläpp skärps EU (Euro 6c, år 2017) så kommer många av de dieselbilar som då lämnar fabriken att behöva vara utrustade med så kallad SCR-teknik för att minska utsläppen av kväveoxider.
Flertalet större dieselbilar som tillverkas idag – bland annat ur Mercedes, VW:s och BMW:s modellprogram – är utrustade med SCR. Tekniken innebär att ämnet urea (Adblue) sprutas in i avgassystemet före bilens SCR-katalysator, vilket medför att kväveoxiden i flera steg slutligen omvandlas till kväve och vattenånga.
SCR-tekniken är förstås inte gratis och bilägaren får betala priset i form av lite högre nypris på bilen samt förbrukningen av Adblue. Hos många av de dieselbilar som redan idag är utrustade med SCR så ska Adblue-tanken i regel räcka så länge att den bara behöver fyllas på vid servicetillfällena på verkstaden. Men ju häftigare körstil desto högre Adblue-förbrukning.