Allt ska utspelas i en byggnad som rymmer en stor scen och sittplatser för 800 personer i publiken, nämligen Glysishallen i Hudiksvall.

- Det är en hisnande känsla att 8000 personer ska se detta, menar Ulrika Beijer, producent och musikansvarig för 1721.

Sophie Knapp är koreografen som ska få ishallen att rymma ryssäventyr, rök, eld, passion och spänning.

- Den osexiga ishallen är en svår plats för scenbygge, menar hon. Scenen ska bli 24 meter bred och 12 meter djup. Den ska rymma ungefär 60 människor. Det är en gigantisk scen och då krävs stora uttryck. Så tänk inget troget smått, utan mera operaproduktion och Dramaten!

Hon berättar vid ett frukostmöte om musikteaterföreställningen 1721 att tankarna kring det sceniska börjar ta form, nu när hon förutom berättelsens form även sett den gamla kartan från 1721, som finns på Hälsinglands museum, och även logotypen för föreställningen, med dess slitna, rivna kanter av landet Sverige som möter havet.

- Mycket trillar in nu, jag kastas mellan scenerna, den kamouflagemönstrade skogen och staden. Vi kommer att jobba mycket med ljus. Och kostym! Vi har en avskalad scen, och lägger mer krut på kostymen. Det är en fantastiskt kreativ process.

Tini Warg, kostymör och formgivare, visar smakprov på hur de ska jobba med kostymerna.

- Vi ska förstärka karaktärerna, dels historiskt, men också vad som är aktuellt idag, och försöka omtolka det så man förstår länken mellan nu och då.

Hon berättar att hon försöker lyssna på historien när hon arbetar, och att hon bygger ett så kallat moodboard.

- Jag har tittat på ryska referenser och det som vi har som typiskt för Norden. Hudikborna är lågmälda och trygga tills ryssen kommer. Ryssen är mustigare, här finns tinnar och torn, med bling-bling på byggnader. Kontraster som förstärks i kostymen. Två världar som möts. Det ska vara tydligt vilka som är hemma och vilka som är obekväma och flyktiga.

Under ryssbränningen 1721 var det 6000 ryssar som kom. Hudiksvall hade 400 soldater. Bland ryssarnas soldater fanns 500 ridande kosacker.

- Vi kan inte ha kosacker med hästar på scenen, för vi vill inte ha käpphästar på scenen – även om det kanske skulle vara roligt! Så i stället kommer Hudikgympans parkourkillar att iscensätta kosackernas agerande.

Gymnaster som är både människa och häst.

För att få dem att se ut som människa och häst i ett plockar Tini Warg fram det som gör att vi associerar till häst.

- Jag vill skapa den rätta känslan genom att kanske plocka fram och lägga till något på ärmen. Något som gör att man kan känna rörelsen!

Biljetter till 1721 finns att köpa på http://scenplatshudiksvall.se/