Den har bara funnits i ungefär ett år på marknaden, men redan nu lanserar Sveriges enda tillverkare av personbilsambulanser en ambulans baserad på Volvos nya SUV XC90.

– I juni förra året samlade jag alla ambulansansvariga från landstingen i Sverige och några från Norge. Och sa att, idag har vi XC70, och den kommer att efterträdas av XC90 – vad vill ni se för förändringar när vi bygger den?, berättar Karl Justh som är vd och delägare på Nilsson Special Vehicles.

Tanken var först att man skulle bygga nya generationen ambulanser på Volvos nya storkombi V90 i fyrhjulsdrivet utförande – V90 Cross Country – men eftersom den skulle lanseras först i höst så kände man att man förlorade för mycket tid. Så man valde den redan lanserade XC90 istället, berättar Karl Justh.

Nya XC90-ambulansen klår föregångaren XC70 på alla punkter; den är lite större, lastar lite mer och har en ännu potentare motor. Tack vare att man gör hela ambulanspåbyggnaden i kolfiber och ständigt förbättrar och slimmar så är nya XC90-ambulansen bara cirka 200 kilo tyngre än föregångaren XC70. Noteras bör då att XC90-ambulansen är både bredare och har större utrymmen, och en starkare motor.

– XC90 har både personbils- och bussambulansens födelar, och vi tror den har chans att ta lite marknadsandelar från bussambulanserna. Du får köra bil upp till 3,5 ton med B-körkort. Om du tar till exempel ambulansbussarna som är byggda på Mercedes Sprinter-buss, så ligger de på nästan 3,5 ton och får därför bara lasta omkring 425 kilo. Och landstingens minimikrav på lastkapacitet är 550 kilo. Våra XC70-ambulanser får lasta 630 kilo och vår nya XC90 väger 3,1 ton och får lasta 700 kilo. Och hemligheten är att vi bygger i kolfiber. Hela påbyggnaden från vindrutan och bakåt väger 120 kilo på XC90:an, förklarar Karl Justh.

Sedan ungefär ett årtionde är det enbart Nilsson Special Vehicles som bygger de personbilsbaserade ambulanser som rullar i Sverige, och då baserade på Volvos största – och numera pensionerade – kombimodell, V70. Nilssons ambulanser byggda på sista generationen V70, som lanserades 2010 är omtyckta av ambulansförarna, och sedan Nilsson 2013 övergick till att bygga ambulanserna på den fyrhjulsdrivna offroad-varianten av V70 – XC70 – så har deras ambulanser blivit en veritabel försäljningssuccé.

I Sverige har ambulanssjukvården sedan länge använt huvudsakligen personbilsbaserade ambulanser, och då oftast fordon baserade på Volvo och Mercedes-chassin. Sveriges medlemskap i EU och skärpta krav på offentlig upphandling har dock bidragit till att allt fler landsting köper ambulanser byggda på skåpbilschassin istället. Dessa ligger oftast lägre i pris jämfört med enpersonbilsambulans.

FAKTA; NILSSON SPECIAL VEHICLES AMBULANSER:
XC70; baserad på Volvo XC70 D5. Automatisk i- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift (av Haldex-typ) och rak 5-cylindrig turbodiesel på 2,4l, 215 hk och 420 Nm.

XC90; baserad på nya Volvo XC90. Automatisk i- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift (av Haldex-typ) och säljs med två olika motorer – en rak 4-cylindrig diesel med dubbla turbo på 2,0l, 235 hk och 480 Nm, eller en en rak 4-cylindrig bensin-turbo på 2,0l, 254 hk och 350 Nm.

Pierre Kjellin
Redaktör Motorvärlden
motorvarlden.com@gmail.com
http://www.motorvarlden.com