Vi vet att länet har många tuffa utmaningar för företagande, jobb och tillväxt. Vi är allt färre som ska försörja allt fler. I många mätningar, undersökningar och rankingar visar de tio kommunerna i länet bottenplaceringar. Hur blir då länet och dess tio kommuner spelare som lyfter blicken, vässar spelet efter en schysst strategi och taktik som får publiken att häpna och motståndarna att baxna av avund?

Till exempel ökade företagsamheten för tredje året i rad i Gävleborg och uppgår nu till 10.1 procent, vilket är den högsta noteringen sedan 2002. Länet har ett geografisk bra läge - som en port mot norr, nära Arlanda och huvudstaden men också nära städer med en rad akademier. Ung Företagsamhet har högst genomslag per årskull i landet sedan flera år i tillbaka och generellt är attityderna från skolan bra till företagande. Vi ser ett ökat bostadsbyggande och en ökad sysselsättning. Möjligheterna finns till god integration där utrikesfödda bidrar till befolkningsökning och kompetensförsörjning. Vi följer bra med i digitaliseringen och globaliseringen – inte minst från våra storföretag och dess lokala underleverantörer.

Då är det detta, just detta, som länet behöver - en schysst spelplan för företagsamma människor och konkurrenskraftiga företag som har möjlighet att skapa jobb och tillväxt. Det krävs en mängd insatser, beslut och mod från politiker och tjänstemän för att de företagsamma spelarna ska kunna växa, utvecklas och leverera resultat.

Självklart behövs en del reformer genomföras från centralt håll – här, i Gävleborg, kan politiker och tjänstemän börja lägga upp en ny taktikplan genom att besöka företagen, vara nyfiken, ställa frågor, ändra attityderna till företagande och utgå ifrån att ”alla kan bli en Zlatan” – redan i höst!

Lotta Petterson
Regionchef Svenskt Näringsliv
http://www.svensktnaringsliv.se/regioner/gavle/alla-kan-bli-en-zlatan_652520.html