-Det handlar om att förstå varandras villkor. När det gäller till exempel tillståndsfrågor behöver kommunen tydligt beskriva beslutsprocessen, handläggningstider och de lagar och förordningar vi har att ta hänsyn till. Då blir företagens förväntningar och kommunens leverans mer samspelta. Men vi från kommunens sida måste förstås också få en bättre förståelse för företagens vardag, betonar Johan Tunhult.
Gävle kommun tillämpar redan Helt Enkelt Gävle och Företagsservice Gävle kommun, två program för att underlätta företagens kontakter och förbättra kommunens service och bemötande.

En nyutkommen rapport från Svenskt Näringsliv visar att företagsamheten i Gävle ligger klart under genomsnittet för Sverige. I Gävle är andelen företagsamma människor bara 8,6 procent mot 12,3 procent för landet som helhet. För att öka andelen spelar det övergripande företagsklimatet givetvis en central roll, men kommunen försöker också stimulera företagandet på andra och mycket konkreta sätt.
-Vi bjuder in till kvällar med storytelling. Etablerade företagare får berätta om sin resa. Syftet är att inspirera andra att förverkliga sina affärsidéer. De två träffar som vi hittills ordnat i år blev helt fulltecknade. Intresset är verkligen stort, förklarar Johan Tunhult.

Som en handfast uppföljning av dessa inspirationskvällar ordnar Gävle kommun kostnadsfria starta-eget-kurser i nio olika etapper.
– På det sättet hjälper vi förhoppningsvis några att ta steget till ett eget företag, säger Johan Tunhult.
Han har själv varit företagare inom hotell- och restaurangnäringen, i livsmedelsbranschen och i den grafiska industrin, haft ett antal chefsbefattningar inom Sandviks globala IT-verksamhet och var nu senast vice vd för konsulttjänsterna på IT-företaget CGI. Den 1 mars tillträdde Johan Tunhult som näringslivschef och därtill turistchef i Gävle.

– Besöksnäringen har en stor potential i Gävle med sin fantastiska natur och inte minst den vackra kusten. Vi har en god kapacitet för kongresser, idrottsevenemang och många andra tillställningar. Ännu bättre blir det när sportarenan Gavlehov står färdig, men vi ska vara medvetna om att marknaden är tuff. Många kommuner konkurrerar om uppmärksamheten, poängterar Johan Tunhult.

I höst kommer Svenskt Näringslivs nästa ranking av det lokala företagsklimatet. Gävle har länge placerat sig i den nedre delen av denna ranking, förra året på plats 239 bland Sveriges 290 kommuner.
– Jag hoppas naturligtvis att vi lyckas klättra något. Svenskt Näringslivs ranking är otroligt värdefull i arbetet med att hitta områden att prioritera. Den och andra mätningar ger oss bra vägledningar när kommunens näringslivsprogram ska uppdateras senare i år, säger Johan Tunhult.

Text och foto: Sören Karlsson
Källa: Svensktnaringsliv.se/gavle