Få bilmarknader, om ens någon, är lika kombifixerade som Sverige. Bortsett från tyskarna och möjligtvis Volvo så har övriga biltillverkare svårt att få oss svenskar att efterfråga en mellanklass-sedan.

På 1980- och 90-talet var det fortfarande inte alltför ovanligt att få se en Volkswagen Passat sedan, en VW Jetta på vägarna. Och mellanklass-sedaner som Honda Accord och Toyota Corolla sålde i hyfsade upplagor.

Sedan dess tycks det som om vi svenskar i allt högre omfattning åker runt med vårt bohag på vägarna. Toyota Corolla sedan säljs inte i Sverige sedan flera år, Honda erbjuder ingen sedan på Sverigemarknaden längre, VW:s fyradörrars-Golf Jetta tas inte in till Sverige längre.

Men det är inte bara Sverigemarknaden som fått många biltillverkare att banta sitt modellutbud på bland annat sedaner. En allt hårdare konkurrens och sjunkande efterfrågan har bland annat gjort att mellanklass och mindre sedaner inte lever vidare i exempelvis nuvarande generation Ford Focus, VW Polo, Skoda Fabia och Renault Megane.

Här är några fyradörrarsmodeller i mellanklassen som hugade svenska spekulanter måste privatimportera om de vill bli ägare av ett exemplar. Vi har nöjt oss med att tittav på utbudet i Tyskland eftersom det är det närmaste och populäraste landet att importera bilar från bland svenska bilägare och handlare:

TOYOTA COROLLA: Finns med en 1,6-liters bensinfyra med fyrventilstopp på 132 hästkrafter och med antingen 6-växlad manuell låda eller steglös automat. På vissa Europamarknader erbjuds även en 1,8-liters bensinfyra, men då får du bara blygsamt fler hästkrafter för pengarna. Finns ej med dieselmotor.

HONDA CiViC sedan: Säls enbart med en 1,8-liter stor bensinfyra på 142 hästkrafter, med antingen en 6-växlad manuell låda eller en 5-stegad automat.

VW JETTA: Tidigare generationers Jetta, eller Bora som förrförra generationens Jetta hette) hade ett tydligare släktskap med VW-syskonet Golf än dagens Jetta. Har ett markant smalare utbud av motorer än Golf. I Tyskland erbjuds Jetta med två olika bensinturbomotorer – 1,2 TSI på 105 hästkrafter eller 1,4 TSI på antingen 125 eller 150 hästkrafter. Den som vill ha en diesel har två 2-liters turbodieselfyror att välja mellan – 2,0 TDI med antingen 110 eller 150 hästkrafter. Jetta erbjuds med antingen 6-växlad manuell eller 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG).

MiTSUBISHI LANCER: En modell som börjar bli till åren kommen. Säljs nu enbart med en 1,6-liters bensinfyra på 117 hästkrafter och med 5-växlad manuell låda och försvann från Sverigemarknaden för något år sedan. En modest prissättning på Europamarknaden, en enkel motor med medelmåttiga prestanda i kombination med en ganska hög utrustningsnivå borde egentligen ha kunnat göra denna Lancer till en riktig folk-bil i Sverige. Om vi svenskar inte hade varit så förbaskat kombifixerade.

BILDER – UPPIFRÅN och NED:
Volkswagen Jetta,
Toyota Corolla,
Honda Civic,
Mitsubishi Lancer

Pierre Kjellin
Redaktör Motorvärlden
motorvarlden.com@gmail.com
http://www.motorvarlden.com