Japan Society of Mechanical Engineers (JSME) certifierar varje år produkter som varit betydande för den japanska industrin. Syftet är att bevara historiskt viktiga industriprodukter för framtida generationer - som en del av nationens kulturella arv. Detta förutsätter att det finns existerande exemplar i ”mint condition”.
I Subarus besökscenter vid fabriken i Gunma finns en välhållen Subaru 360, modell K111 och det är den som nu blivit föremål nummer 78 i ett sällskap av totalt 83 produkter.
Subaru 360 lanserades 1958 och var fabrikens första serieproducerade personbil. Modellen fick smeknamnet ”Nyckelpigan” och blev Asiens svar på VW-bubblan. Bilen mätte strax under tre meter för att klassa in som ”minibil”, enligt den tidens definition.
Subaru 360 rymde trots sin storlek fyra vuxna och drevs av en 2-cylindrig, svansmonterad tvåcylindrig 2-taktsmotor på 356 cc och 25 hk som gav en toppfart på 100 km/h. Modellen såldes även i USA, men nådde inte samma popularitet som på hemmamarknaden. Än idag finns ett antal märkesklubbar med entusiaster världen över som vårdar och brukar sina klenoder.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare i Gävleregionen för Subaru sedan 1968.
– En riktigt liten bil som inte fanns tillgänglig i Sverige, säger Christer Dahlbom, vd på Dahlboms Bil. Men det är ju kul att den hamnar i Hall of Fame.

Om JSME
JSME bildades 1897 och är Japans största ingenjörssällskap. Dess syfte är att uppmuntra och utveckla landets ingenjörskonst inom alla områden.
Sällskapet har en (japansk) hemsida: http://www.jsme.or.jp/kikaiisan/