Det är mycket som växer exponentiellt i dagens progressiva samhällsklimat, men inget gror fortare än tekniken. Som namnet exponentiell teknik antyder är det något som expanderar snabbt och bortom människors förmåga att hänga med. Mellan åren 2013 och 2015 dubblades antalet anslutna nätverksenheter i världen från 7 till 14 miljarder, men om bara några till år beräknas siffran uppnå över 75 miljarder.
Tillväxten är svindlande och taket på utvecklingen är i stort sätt obefintligt, så därför kan du vara säker helt på att tekniken kommer förändra din arbetssituation. Frågan är bara hur och när? Mitt förslag är att du redan nu förbereder dig på alla tänkbara sätt.

1) Satsa på medarbetarnas verkliga förståelse med ett involverande ledarskap

Ökad teknik innebär att medarbetarna har alla verktyg och kunskaper för att samarbeta bättre än någonsin, men kommer det att bli så? Tekniken i all ära men jag tror att ökad omvärldskunskap och ett tydligt agilt lyssnande ledarskap mer är framtidens melodi. Vi behöver skapa en starkare involvering från alla i verksamheten. Det räcker inte med att ledningsgruppen sitter och styr upp inriktning och strategi. Alla behöver involveras mycket mer medvetet i företagets utveckling för att på så sätt hitta smarta lösningar på utmaningar som verksamhetens står inför. Vi vet att det kommer att krävas tekniska förändringar, men inte minst ett annat tankesätt då det gäller ledarskap och strategi för ditt företag skall överleva. Så se till att du, din organisation och medarbetare är redo för förnyelse och villiga att förändras. Arbeta med Innovation och arbeta Agilt!

2) Se till att din affärsmodell är ”Up to Date”

Många av de företag och chefer jag träffar utrycker rädsla och ovisshet inför framtida digitala lösningar som kan störa deras väl beprövade inarbetade affärsmodell. Än värre är att majoriteten av styrelseledamöterna i svenska bolag menar att det saknas en digital vision. Till det skall vi lägga till att bara en bråkdel av ledamöterna i samma bolag är digitalt pålästa. Vidare visar det sig att fyra av tio svenska bolag saknar en digital strategi, enligt en undersökning på drygt 2 000 av Sveriges mest inflytelserika chefer.

Och i styrelserummen framstår den digitala bristen som ännu större. Av drygt 300 tillfrågade styrelsemedlemmar anser 70 procent att deras företag saknar en digital vision, enligt en undersökning av den ideella föreningen Styrelseakademien.

Hur ser det ut i era bolag och vem av era chefer/styrelseledamöter håller sig kontinuerligt insatta i digitaliseringens affärsmöjligheter och har tagit på sig rollen som att ” vara de som bidrar bäst till en framtida digital affärsutveckling”.

Den exponentiella tekniken tillsammans med explosivt ökade datatillgångar (Molnet, Big och Small Data) ger nya spelregler för hur vi bör arbeta på lång och kort sikt. Till skillnad från tidigare kommer nya krav på mer flexibla och agila processer – eftersom teknikens förändrande krafter kommer att öka konsumenternas krav. Därför, är mitt förslag att du gör den snabba tekniska utvecklingen till din och ditt företags fördel, istället för att bli omsprungen av nya konkurrenter som varit förståndiga, ödmjuka och positiva till att ta del av digitaliseringens möjligheter. Så med andra ord, var aldrig bekväm i era strategier utan våga hela tiden lära om, lära nytt och lära rätt.

3) Sekretessens essens

I allt det här utvecklingskaoset står vi människor, med privatliv och saker vi vill skydda från omvärlden - detsamma gäller alla företag. Din organisation borde ha en flexibel överskådlig plan på plats för att skydda era tillgångar och anställda mot de allt vanligare cyberattackerna.

Förmodligen kommer de största hoten sannolikt inte att komma från era interna system och lösningar, utan problemen kommer från att dina anställda släpar med sig ”skit” på sina bärbara enheter som är ute på det öppna tekniska slagfältet. Sekretess och skydd är ständiga frågor för framgångsrika företag, och det kommer inte att bli mindre viktigt i framtiden.

Intressant är att notera att 1 av 10 svenskar har redan idag fått sin identitet kapat på nätet. Antalet attacker i USA, Europa och Mellan Östern har nästa fördubblats i år jämfört med 2016. Och enligt det amerikanska säkerhetsföretaget Check Point Cloud har 97% av våra företag inte ens ett grundläggande säkerhetssystem för såväl Adware (oönskade annonser) som det betydligt tuffare Malware (sabotageprogram).

Tekniken sover inte och det gör definitivt inte dina konkurrenter.

Den exponentiellt växande tekniken förändras varje dag. För bara tio år sedan hade ingen kunnat förutspå var vi står idag med att maskininlärning och artificiell intelligens på god väg att snart konkurrera ut oss själva. Och nya extremt starka bolag växer fram, såväl från öst som väst, som vill sluka bransch efter bransch. Även ifall många av oss bara är i det tidiga stadiet för den exponentiella utvecklingen måste vi redan nu börja vänja oss vid tanken på hur vi alla kan och måste arbeta med snabba ständiga förändringar.

Vi som individer, chefer och företag, måste alla ta ett mycket större ansvar för vårt eget lärande. Man kan inte längre förlita sig på en examen som är +20 år tillbaka i tiden eller på gamla fungerande affärsmodeller Därför är tesen: lär om, lär nytt och lär rätt viktig att förstå innan det är för sent!

Är du redo för framtiden?

Är du redo, är din familj redo och är din organisation redo för framtiden? Om inte, låt mig hjälpa er att förstå vad och varför saker händer. Ta möjligheten att förbereda dig här och nu, väntar du är chansen stor att du missar tåget som redan börjat lämna perrongen.


Bästa hälsningar Mats Rimton

Jag föreläser, genomför workshops, arrangerar innovationsresor och skriver regelbundet om framtiden för att förmedla mina tankar om vad som kommer att hända framåt.
Höra gärna av dig med dina funderingar, idéer och kommentarer.
Är du intresserad av att lära dig mer om vad som händer och boka en föreläsning besök:
https://www.Futurement.se
https://www.linkedin.com/in/matsrimton
https://www.facebook.com/www.futurement.se

för att få tips, tankar, råd och idéer om framtiden.