Det är inte ovanligt att hitta ett företag som har anställt en coach för att ta sina anställda till ett seminarium, en konferens eller ett enkelt socialt evenemang men som sedan har blivit besvikna över resultatet.

Här kommer vi att undersöka några av de vanliga orsakerna och deras lösningar.

Dåligt valdeltagande / svar på inbjudan

Detta är en vanligt uttryckt frustration i många organiserande avdelningar.

Att ignorera mekaniska orsaker (som dålig kommunikation av sorten "vi fick inte veta" eller otillräcklig varsel) kan ofta hänföras till:

  1. låg moral i företaget;
  2. bristande intresse för den aktuella händelsen;
  3. motstridiga prioriteringar (ditt evenemang har schemalagts vid en tidpunkt som krockar med andra saker).


Det finns inget enkelt svar på detta och att helt enkelt göra närvaro obligatorisk är sannolikt inte svaret. Du kan behöva analysera orsakerna mer i detalj.


Missnöje med transportkvaliteten

Under 2000 -talet förväntar sig yrkesfolk att företagstransporterna ska vara moderna och bekväma.

Om en "gammal banger" av en tränare kommer från början, då är din session redan i trubbel på grund av att skapa fel intryck.

Var beredd att spendera lite pengar här för att få en bekväm limousinbuss.

Påverkar personliga liv

Idag förväntar de flesta och kräver en professionell / personlig livsbalans.

Så förutse missnöje och missnöjda deltagare om de har behövt gå upp klockan 4 för att göra din planerade avgångstid och/eller de kommer inte att komma hem förrän på morgonen.

En lyxbuss kan hjälpa till att lindra en del av detta genom komfort under resan, men det kommer inte i sig att vara lösningen.

Påverkar yrkeslivet

På ett liknande tema som det ovanstående, är det troligtvis ett recept på dålig känsla att be folk att komma tillbaka mycket sent till sina hem, medan de förväntar sig att de ska vara tillbaka på kontoret klockan 8 och skjuta på alla cylindrar.

Ge eller ordna med förfriskningar

Om människor har blivit ombedda att gå upp ovanligt tidigt och varit på en tränare en tid, så är det riktigt bra psykologi att ge (eller sluta) lite förfriskningar.

Lite koffein och en kaloriförhöjning kan se till att folk kommer till destinationen ivriga att komma igång snarare än trötta, trötta och letar efter skäl att klaga.

Järnväg

Helst bör ditt företagsevenemang vara så önskvärt av sin natur att dina kollegor ska kämpa för chansen att delta.

Använd bara "närvaro är obligatorisk" tillvägagångssätt som en absolut sista utväg, som tidigare berörts.

Om du ser brist på intresse och frivilligt deltagande är det något som är fel och att du behöver tänka om. Människor reagerar vanligtvis inte bra på att tvingas delta i företagsevenemang.

Förhåll dig till omvärlden

Kom ihåg att ett företagsevenemang kommer att ses av många mot en mycket bredare bakgrund av det bredare näringslivet du delar med dina kollegor.

Så förvänta dig ett mycket negativt mottagande för (t.ex.) en företags teambuilding-övning som hålls på en dyr extern plats, om bara några dagar innan företaget har tillkännagett stora nedskärningar i anställningsförmåner på grund av rådande ekonomiska omständigheter.