Det är Black Friday, Cyber Monday och Local Business Saturday den här veckan. Den här tiden på året är förmodligen en av de bästa möjligheterna att sälja dina verk, men de flesta konstnärer vet inte hur de ska dra nytta av den. En del av dem kanske till och med känner sig skyldiga till att främja försäljning vid denna tid. För de av er som känner sig skyldiga till att berätta för vänner, tidigare kunder, familj och bekanta "Hej, tänk på att köpa av mig när ni väljer julklappar", låt oss fundera på några saker. Vet du vad 80/20-regeln är? Den säger att 80 % av de pengar som spenderas lokalt stannar i cirkulationen lokalt. Genom att främja idén om andra skatteregler vid köp av konst bidrar du till hälsan i ditt grannskap! När någon köper konst av dig ger de dig pengar som du i gengäld spenderar på mat, hyra, kläder och andra saker (som du förhoppningsvis också spenderar i ett lokalt företag!).

Skatter, t.ex. försäljningsskatt, som du betalar till stöd för lokal infrastruktur, polis, brandkår och skolor, stannar kvar i samhället när de används i lokala företag. Tax Policy Center säger att "Lokala myndigheter fick överföringar från både den federala regeringen och delstatsregeringen motsvarande ungefär en sjundedel av de totala intäkterna; från sina egna källor samlade de in ungefär 700 miljarder dollar, eller 17 procent av alla statliga intäkter." När dina vänner och familjemedlemmar handlar hos dig hjälper de till att återföra pengar till sin lokala ekonomi, så du bör inte tveka att påpeka för dem att du är en resurs för gåvor!

Att spendera pengar lokalt visar att du är stolt över din samhällskultur och lokala produkter. Som en person som bor i området är du mer benägen att lokalt återcirkulera pengar som spenderas hos dig på din konst i form av inköp från andra lokala företag, vilket stöder den lokala arbetskraften. När du ger en del av dessa pengar till lokala välgörenhetsorganisationer, även om det bara är den lokala pojk- eller flickscoutkåren eller kanske den lokala livsmedelsbanken, håller du pengar som spenderats med dig i rörelse. Det är ett monetärt kretslopp som gör att människor fortsätter att arbeta för att tillverka de varor som de och andra köper.

"Jag är en konstnär, inte en affärsman", ropar du. Tja, jag är ledsen att behöva säga detta till dig, men alla som vill sälja konst är i affärer. Enligt Wikipedia är "ett företag (även känt som företag eller firma) en organisation eller person som ägnar sig åt handel eller försäljning av varor, tjänster eller både och till konsumenter".Q.E.D. Affärer är INTE ett fult ord. Företag gör det möjligt för oss konsumenter att köpa mat, kläder och bensin. De gör det möjligt för oss att hitta en plats att bo på (försäljning och uthyrning av fastigheter), och sannolikt sysselsätter de många av oss som inte har turen att kunna försörja sig på att sälja vår konst. Där är ordet "sälja" igen.

Lokala företag kan stödja lokala konstnärer

  • Lokala företag kan skapa en ömsesidig stödbas genom att tillåta konstnärer att ställa ut sina verk till försäljning i sina butiker och på sina kontor. Konstnären kommer in för att se sin konst och köper troligen något från företaget. Konstnären kommer också att marknadsföra företaget genom att berätta för sina vänner och sin familj att de har konst som ställs ut i företaget och uppmana dem att komma och titta på den.
  • Genom att låta konstnärer marknadsföra semester butiker, utställningar, försäljning och evenemang i sina affärer kan man utveckla ett ömsesidigt beroende.

Lokala konstnärer erbjuder

Vilket värde får samhället när de köper konst från en lokal konstnär i stället för från en nationell butikskedja?

  • Välgjorda, handgjorda föremål ger en speciell prägel åt kontoret, hemmet och gåvor. När man ger gåvor visar det att köparen inte bara tänkte tillräckligt mycket på den person som får gåvan för att ta hänsyn till dennes personliga smak, utan också tog sig tid att noggrant undersöka gåvan.
  • Att köpa konst från lokala konstnärer ger möjlighet till en personlig upplevelse, en mot en med konstnären.
  • Köparen har möjlighet att utveckla en personlig och professionell relation med konstnären.
  • Konst är individuellt skapade unika, mångsidiga föremål. Varför köpa något som inte går att skilja från det som alla andra köper?

Vad lokala konstnärer kan göra för att främja försäljningen av konst:

  • Påminn tidigare kunder, vänner, familjemedlemmar, kyrko- och organisationsmedlemmar om att de är en resurs för att köpa julklappar.
  • Erbjuda föremål till försäljning som "julspecialer".
  • En bonus eller rabatt på ett framtida köp om köparen hänvisar en annan köpare som faktiskt köper konst. Denna typ av marknadsföring görs hela tiden i andra branscher; den kallas ibland för en "remittering provision". Inga pengar betalas faktiskt ut förrän den andra köparen gör sitt köp och nämner namnet (eller tar med sig en kupong) på den hänvisande köparen.
  • Anpassa en del konst till små billiga reproduktioner (kort, små tryck, pussel, prydnadsföremål, koppar osv.) för försäljning i en julbutik eller på ett öppet hus i en ateljé.