Enkla skrivregler

Följ dessa enkla skrivregler när du skall publicera en artikel eller nyhet.

1. Skriv en bra och intressant rubrik som informerar mer än den säljer. Var noga med att du skall vara mycket nöjd med den då länkar till den blir brutna om du ändrar rubriken i efterhand. Obs! Använd INTE VERSALER (stora bokstäver) i hela rubriken, ej heller punkter eller utropstecken! Vi förbehåller oss rätten att justera rubriken alt. ta bort artikeln vilket i bägge fallen kan leda till att det blir brutna länkar till era artiklar.

2. Ingen nyhet utan bild. Gärna personer som använder produkter eller utför tjänster. Inte bara en enskild produkt och absolut inga reklamtexter eller priser med i en redaktionell bild. Fotografiet skall vara i .jpg-format. Det går inte att ladda upp pdf eller Word-filer som bilder.

3. Fånga läsaren direkt i ingressen/inledningen. Där har du de sista sekunderna för att fånga läsarnas intresse. Inte ”det var en gång…” utan Pang på rödbetan.

4. Ha gärna med ett citat från någon person som säger något om nyheten.
– Citaten inleds lämpligen med ett talstreck som på den här meningen, säger ansvarig utgivare.

5. Längst ned skall det finnas kontaktuppgifter samt mer information om verksamheten samt länkar till webbadress och sociala medier etc.

6. Se till att innehållet är rätt stavat. Lita inte enbart på ditt rättstavningsprogram och låt gärna någon mer korrläsa din artikel.

Sammanfattningsvis så skall din artikel/nyhet svara på frågorna
När?
Var?
Hur?
Vem?
Varför?

Tips:
Skriv din text i ett ordbehandlingsprogram. Din dator kan hänga sig i samband med publicering eller du kan bli störd och utloggad innan du hinner spara din text.
Justering i efterhand: Det går alltid att justera eller komplettera dina publicerade texter.
Sökord: Som marknadsförare har du här din gyllene chans att använda de sökord ni vill förknippas med.

Undvik:
Reklam i form av annonser, säljblad och affischer. De har inget på en sida för redaktionellt material att göra. Ansvarig utgivare förbehåller sig rätten att ta bort den typen av material liksom artiklar som strider mot svensk lagstiftning samt även att kunna kategorisera artiklar som reklam/native advertising.

Bildformat:
Komprimerad .jpg är det bästa att använda. Från några hundra kb till max 2 mb.

Publicera mera - ordet är fritt och ditt!
Joe Formgren
070-679 79 00
PS. Om ni känner att ni inte får till den där riktiga snitsen ändå så hjälper vi gärna till genom vår Presstjänst - https://presstjanst.se - kontakta mig gärna personligen för mer information om den PR-tjänsten.

Vad vill du läsa?
Publicera
Mer läsning
Senaste nytt

Hjälp

Stäng

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer