Vid midnatt, den mörkaste tiden på dygnet, hamnar vi i ett tillstånd då sinnena öppnar upp och vi blir medvetna om saker vi annars inte känner. Under den mörka stjärnhimlen kan vi möta den vilda naturen. En upplevelse som lämnar få oberörda. I den känslan har dryckesföretaget BrandStar Alliance hämtat sin inspiration och kraft för att utveckla sin nya dryck MIDNATT BY SWEDEN. 
BrandStar Alliances femte produkt MIDNATT BY SWEDEN, är en lagrad och sötad Old Tom Gin som har vilat på bourbonfat under fyra månader med botanicals från den svenska naturen. 

”Våra drycker ska vara kraftfulla, med tydliga karaktärer, som för att komma till sin fulla rätt med fördel kan avnjutas rena. Hittills har samtliga drycker framställts hantverksmässigt och småskaligt i mindre upplagor där vi både mödosamt och med stor noggrannhet har lyckats säkerställa en kvalitet vi kan vara stolta över. Därför har de också funnits i begränsat i antal i Systembolagets beställningssortiment. Och MIDNATT BY SWEDEN är inget undantag, den släpps i endast 50 exemplar – 38 till beställningssortimentet och 12 till restauranger och barer med ett särskilt intresse för drycker”, berättar grundaren Steven Kautzky Andersson. 

Det har fått tagit den tid som krävts för att utveckla MIDNATT BY SWEDEN, och det lyckosamma resultatet är frukten av ett samarbete mellan Steven Kautzky Andersson, Catherine Engelbrekt master blender Solveig Sommarström, som med närmare 40 års erfarenhet tillhör en av Europas mest erfarna och skickligaste spritutvecklare. 

Den internationellt välrenommerade och erkänt skickliga dryckesexperten Michel Jamais hyllar Midnatt by Sweden. 

”Det är en karaktärsfull gin med en distinkt (bravo!) karaktär av enbär, med precis den typiskt kryddiga och blommiga parfym som man önskar av en bra gin. Därtill noterar man elegant placerade nyanser av lite mer diskret slag, inte bara citrusskal utan också en sötmogen fruktighet som framför allt träder fram i eftersmaken. Ekfaten finns i bakgrunden, och i eftersmaken noteras en fin vaniljsötma. Tack vare den distinkta karaktären är Midnatt by Sweden en utomordentligt fin gin att göra cocktails av – tack vare alkoholstyrkan på 45 procenten är den perfekt till exempelvis Gin & Tonic, men trots det även utmärkt till en smakrikare Dry Martini! Få ginsorter på marknaden är så här karaktärsfulla och distinkta!

”Vi vill skapa drycker som med en kombinationen av högkvalitativt innehåll och ett stilrent visuellt uttryck återspeglar var vi hämtar vår inspiration ifrån. Tillsammans med designern och AD:n Tommie Samuelsson har vi också lyckats skapa ett bra och balanserat helhetsuttryck”, säger delägaren Catherine Engelbrekt. 

Steven Kautzky Andersson och Catherine Engelbrekt har som idé med sitt företag BrandStar Alliance att lansera en serie högkvalitativa drycker som med tiden ska etableras allt mer på marknaden. Utöver releasen av MIDNATT BY SWEDEN arbetar de nu med fullt fokus på att etablera relationer med erfarna dryckesaktörer som kan agera som återförsäljare och distributörer. Deras exklusiva serie av drycker har på kort tid uppmärksammats nationellt och internationellt. Deras gintrilogi Enastående, Stjärnklar och Supermåne samt den lagrade Vildkatt By Sweden har tilldelats både guldmedaljer och en master medal inom den prestigefyllda kategorin ultra-premium vid de etablerade Global Gin Masters och World Gin Masters Asia, som drivs av The Spirits Business och The Drinks Business.

För mer information är ni välkomna att kontakta Steven Kautzky Anderssson och Catherine Engelbrekt.  

Steven Kautzky Andersson
Grundare, dryckeskännare och varumärkesutvecklare
+46 (0)70-710 30 45
steven@brandstar.se

Catherine Engelbrekt 
Delägare, produktutvecklare och designer
073-358 05 32
catherine@brandstar.se

Ni kan även läsa mer om BrandStar Alliance på https://www.brandstar.se