Om Ockelbo-Lundgren

Ockelbo-Lundgren, eller Erik Lundgren som han egentligen hette, föddes 1919 och gick bort i september 1967. Han blev först känd på 1940-talet som "Trollkarlen från Ockelbo" när han tävlade i en Ford Special med Ardun försedd V8 med åtta Solex-förgasare som gav 280 hästkrafter och en hastighet uppemot 220 km/h. Han var en skogsbonde och bilhandlare. Hans far Robert var smed i Mo by och det var från honom Erik Lundgren fick sin talang för att fixa saker.


Erik Lundgren byggde och sålde trimningutrustning och det var i samband med det han kom på att plast var ett utmärkt material för bränsleledningar. I mitten av 1950-talet hörde han talas om en utbränd Alfa Romeo Giulietta Sprint och fick iden att göra sin egen kaross till den. Han gjorde en form i glasfiber efter Uffe Norinders Ferrari 500 Mondial och började sedan tillverka egna karosser och chassin. De ansågs vara mycket bra (enligt vissa bättre än originalet) och kunde ta väldigt många olika drivlinor.  Teknikens Värld hade en artikel om bilen och det gjorde att Bengt O Alskog blev intresserad och han designade en hardtop till bilen. Senare hyrdes också Erik Lundgren in för att bygga båtar vilket resulterade i Ockelbo-Båtar AB som var aktiva fram till 1979.

Facebook
Nyhetsbrev
Senaste nytt

Hjälp

Stäng

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer